ABSTRACT
In this elective course, we examined our eternal fascination with the labyrinth. The course is part of the research project Ways of Walking.
TEACHING TEAM
Christophe Girot, Patrick Düblin, Isabelle Fehlmann, Lara Mehling
STUDENTS
Bérénice Lydie Aubry, Karina Breeuwer, James Wassili Horkulak, Alix Juliette Houlon, Radu-Remus Macovei, Raphaël Jean Mottier, Tabea Leandra Schäfer, Nina Fiona Stauffer, Myriam Uzor, Lea Vejnovic, Mark, Essam Zahran, Martin Dimitri Zwahlen
CONTACT
Auf Irrwegen. Das Labyrinth zwischen Motiv und Metapher
I thought of a labyrinth of labyrinths, of one sinuous spreading labyrinth that would encompass the past and the future and in some way involve the stars. – Jorge Luis Borges
In this elective course, we will examine our eternal fascination with the labyrinth. On this winding path, we are searching – with both the desire to lose ourselves and a longing to find ourselves. The labyrinth is a disciplinary shapeshifter, which has long appeared in landscape architecture, architecture, literature, and film.
We will begin by investigating its historic, even mythological, roots within these disciplines and end by asking ourselves what relevance this ancient motif may hold within the Digital Era.
A key element of the course is a weekend excursion, which gives each student the opportunity to experience a labyrinth’s complex structure. We will build on these firsthand experiences with a selection of texts and film clips that reflect the labyrinth’s ever-evolving meaning and form.
Ich dachte an ein Labyrinth aus Labyrinthen, an ein kurvenförmig zunehmendes Labyrinth, das die Vergangenheit umfasste und das auch die Sterne irgendwie mit einbezog. – Jorge Luis Borges
Das Wahlfach widmet sich der ewigen Faszination für das Labyrinth. Auf seinen Spuren suchen wir die Lust am Verlorengehen und die Sehnsucht nach dem Wiederfinden. Das Labyrinth ist ein Motiv, welches in der Landschaftsarchitektur, der Baukunst, in Literatur und Film in vielfacher Weise Ausdruck findet. In der Auseinandersetzung mit diesen Disziplinen beginnen wir den Kurs in den geschichtlichen Anfängen des Labyrinths und enden bei der Frage inwiefern das Labyrinth-Motiv heute noch Relevanz hat.
Als wesentlicher Bestandteil unseres Seminars ermöglicht eine Wochenend-Exkursion den Studierenden die räumliche Struktur eines historischen Irrgartens selber zu erfahren. Darauf basierend beschäftigen wir uns anhand von Text- und Filmausschnitten mit der Gestaltung und Bedeutung von Labyrinthen im Verlauf der Zeit.
Blind Walk, ETH Zurich Zentrum
Exkursion: Hampton Court Maze, London